Breadcrumbs

Guide: 5 knipövningar

5 knipövningar

5 knipövningar

5 knipövningar för att stärka din bäckenbotten

Stärk din bäckenbotten – och ta del av fördelarna!

Knivpövningar är övningar utformade och utvecklade för att stärka din bäckenbotten. Dessa muskler ligger mellan dina ben och löper från blygdbenet till den nedre delen av ryggraden.

För kvinnor kan stärka bäckenmuskulaturenr inte bara ge bättre kontroll över blåsan, det kan också bidra till ökat sexuellt välbefinnande och ge bättre upplevelser i sovrummet.


Varför är det viktigt att stärka bäckenbotten?

Det finns många anledningar till varför det är viktigt att stärka bäckenbotten som kvinna. Först förbättrar du din blåskontroll och därigenom minskar risken för inkontinens orsakad av stress. Detta är särskilt vanligt hos äldre kvinnor, och särskilt hos kvinnor som har fött barn. Dessutom är det ett bra sätt att förbättra din sexuella hälsa och du kan också utveckla bättre sex med din partner.

När du gör övningar för din bäckenbotten regelbundet kan du uppnå ökad känslighet under sex och du kan till och med få ännu mer intensiva och starka orgasmer. Knipövningar är inte bara för kvinnor, det finns även stora fördelar för män. Som en man kan du åtgärda erektiksbesvär genom att göra knipövningar.


Så tränar du din bäckenbotten.

Det finns flera olika övningar för att stärka sin bäckenbotten. Men som alla andra träningar, så är en av de viktigaste sakerna att göra dina övningar regelbundet.

Du behöver inte gå till ett gym för att träna din bäckenbotten, du kan göra det väldigt lätt hemma. Nedan hittar du en guide till de vanligaste övningarna som tränar bäckenbotten.

  • Hopp:
    Använd till exempel en pilatesboll för att rytmiskt hoppa upp och ner, men du sitter i 90 graders vinkel.

  • Krama låren ihop:
    Lägg dig på rygg med armarna nedför sidan, böj knäna och lyft nedre delen av ryggen tills den lyfts från golvet. Placera sedan en liten boll mellan dina lår och pressa.

  • Rygg:
    Ligga på ryggen med armarna nedför sidan, lyft benen från golvet och böj sedan knäna till 90 grader så att din läggning är parallell med marken. Ta sedan långsamt upp knäna.

  • Squat:
    Stå i höftbreddavstånd med benen och huka långsamt mot marken tills dina lår är parallella med golvet. Håll positionen i några sekunder.

  • Pressa:
    Här borde du ligga på din sida med böjda knän och sedan höja det övre knä långsamt några centimeter. Kom ihåg att hålla kvar så ett tag.


Kom ihåg att göra övningarna rätt!

Studier har visat att många kvinnor faktiskt gör knipövningar felaktigt och stärker faktiskt magmuskler i stället för bäckenmuskulaturen.

Därför är det viktigt att du lär dig rätt teknik för att du ska träna rätt områden. Du kanske vill överväga att be din läkare eller gynekolog att kontrollera att du gör det rätt vid nästa besök.

På ett sätt kan du känna dina bäckenmuskler när du kissar och du stoppar urinstrålen mitt i (men det rekommenderas inte att göra det ofta). Det är dessa muskler du öva på att träna.

När du har avslutat dina övningar, bör du också unna dig en avslappnande massage, speciellt med din partner så att ni kan njuta av varandra. Kom ihåg att använda en läcker massageolja så att ni kan komma närmare varandra!