Breadcrumbs

Guide: Håll dig längre i sängen

Guide: Håll dig längre i sängen

Guide: Håll dig längre i sängen

Håll dig längre i sängen

Sex är trevligt, hälsosamt och skönt! Det ska det inte finnas något tvivel om och det bästa med sex är att det finns så många möjligheter i det, så om du är nyfiken kan du få nya och intensiva upplevelser i ditt liv. Även om det finns en fri sexuell ton i Sverige finns det fortfarande några saker, problem eller delar som kan vara svåra att prata om, särskilt i det privata. Ett av de problem som kan vara svårare att fråga dig själv och din partner är: hur du dig längre i sängen för att inte komma för fort?

Kanske är det ett ämne du har pratat om eller utforskat flera gånger tidigare. Eller är det kanske en ny upplevelse? Kanske tycker du att det är pinsamt att prata om? Så varför pratar vi inte om det? Många par och singlar kan uppleva sexuell prestationsångest och då handlar det oftast om män men det finns också många kvinnor som upplever sexuell prestationångest. Läs vidare ner här nedan och få tips om hur du håller längre i sängen.

Sexuell prestationsångest – vad är det?

Sexuell prestationsångest är i grunden att man upplever att man inte kan prestera som man vill fysiskt eller saknar erfarenheten att utföra vissa saker sexuellt. Det är en sak som både män och kvinnor kan uppleva i perioder i sina liv, och det kan vara något de själva känner är väldigt pinsamt att prata om med sin partner eller andra nära.

Sexuell prestationsångest kan påverka mannen på de sättet att det gäller för tidig utlösning eller svårt att få stånd. Medan för kvinnan är det om hon kanske har problem med att bli våt.

Lyckligtvis finns det hjälpmedel för båda. För män har extra tjocka kondomer utvecklats som kan hjälpa till att korrigera en snabb utlösning. För kvinnor med sexuell prestationsångest kan man med fördel använda ett glidmedel eller en orgasmgel, för att hjälpa kvinnan att slappna av mer.

 

Tidig utlösning - Vad kan man göra?

Tidig eller för snabb utlösning kan vara särskilt frustrerande och pinsamt för en man, men lyckligtvis finns det gott om råd och tekniker som kan erhållas och utvecklas för att hålla sig längre i sängen.

 

1) Start-stop-metoden


Det här är en allmänt använd metod, det handlar om i sin enkelhet att mannen drar ut ur kvinnan strax innan han kommer. Håll en 20-30 sekunders paus och sen träd in din partner igen. Gör detta flera gånger medan du har sex och bli inte frustrerad av att "avbryta" - du kan tillbringa tiden att kyssa och smeka medan han kan utforska dig med sinafingrar medan han pausar och övar.

2) Gör knipövningar som man


Inte bara kvinnor som kan och få ut något av att göra knipövningar, det är också en riktigt bra knep för män att göra varje dag (till exempel när man borstar tänder). Du gör dina knipövningar genom att klämma ihop på samma sätt som om du vill stoppa en kisstråle. Knip ihop i 5-10 sekunder i taget ca. 10 gånger om dagen, och så kommer resultatet att visas helt klart.

3) Använd en kondom!


Kondomer kan vara särskilt bra för män som har problem med för snabb utlösning. Kondomen minskar känsligheten för sex, och du kan till och med köpa kondomer som är avsedda för att få honom att hålla sig längre och få henne att komma snabbare. Prova extra tjocka kondomer, eller en kondom med en mild bedövning.

 

4) Onanera! – Gör en snabb övning

Ju längre tid det är mellan de senaste utlösningarna, desto snabbare kommer man. Om du upplever problem som man att du kommer för fort, kan du berätta det för din partner och att att du går och onanerar på toaletten några timmar före sexet.

5) Var säker på att ändra sexställningen längs vägen!


Den goda gamla missionärpositionen är bra för många saker, men tyvärr är det inte den bästa positionen för män som kan ha problem med att få orgasm för fort. Försök istället att låta kvinnan sitta upp och rida mannen, så han kan helt slappna av. Du kan också försöka ligga i sked eller doggystyle. Möjligheterna är många, så försök ta reda på vilken position som får honom att hålla sig längre i sängen. En annan fördel med att byta positioner längs vägen är att mannen får en liten paus då och då, vilket naturligtvis förlänger ditt sexet.

Prestationsångest och brist på sex hos kvinnor - vad kan du göra?

 

1) Prata med din partner om din brist på sexlust

Det kan vara ett svårt samtalsämne, men det är ändå nödvändigt att prata om varför du som kvinna har minskad sexuell lust. Du kan vara säker på att din partner skulle vilja hitta en lösning med dig och hjälpa till. Så var öppen och prata med din pojkvän eller man om vad det är som gör att du saknar sexdrivet.

 

2) Träna regelbundet

När du utövar regelbunden träning får du inte bara blodet att strömma genom kroppen, utan även får det att pumpa! När din puls har varit upp och ner har forskning visat att din kropp blir mer mottaglig för beröring och därmed mer känslig. När du tränar kan du också göra dina knipövningar samtidigt, vilket gör att din buk aktiveras, vilket i sig ökar din känslighet i underlivet.

 

3) Ta på dig själv - lär känna din kropp

Börja ta på dig själv lite varje dag, det behöver inte vara att du onanerar, men smeka dina bröst när du smörjer in dig i kräm eller tvål till exempel. Fråga din pojkvän om han kan ge dig en mild massage. Kom ihåg att det finns många erogena zoner på din kropp, så det finns chans att han träffar en av dem med en bra och sensuell beröring. Använd en bra massageolja här avsedd för ändamålet.


4) Fokusera på sex!

Läs en sexnovell, titta på en romantisk film eller gå in i en underkläderbutik och prova lite sexiga underkläder. Ju mer du tänker på sex, desto mer lust får du, försök att fokusera mycket på sex ett tag och se om det inte hjälper dig att enklare bli våt.


5) Prata med din läkare om din brist på sexlust

Om du har försökt alla andra råd utan att lyckas och du fortfarande inte upplever en ökning i din sexlust, försök att tala med din läkare. Det är möjligt att din brist på sexuell lust är förknippad med något fysiologiskt. Vissa kvinnor upplever perioder av vaginal torrhet, och det kan lösas genom att använda ett glidmedel för förspelet.